Hírek / Civil szervezetek

A gyermekotthon tudatosan vállalja fel a nehéz sorsú, különösen hátrányos helyzetű és bűnelkövetés szempontjából erősen veszélyeztetett fiatalokat, akik sokszor számos gyermekotthont megjárva kerülnek végül ebbe az intézménybe. Ahogy Szabadka Péter, a volt Béke Gyermekotthon igazgatója, a jelenlegi projekt egyik sziklamászó oktatója elmondta egy korábbi filmben, céljuk az, hogy a gyerekekből olyan családapák és családanyák legyenek, akiknek a gyerekei már nem állami gondoskodásban nőnek majd fel. A gyerekeknek önmegtartó és önfenntartó képességet szeretnének adni. Az önmegtartás elsősorban a lelki-erkölcsi értékek elsajátítását jelenti. Az önfenntartás pedig az életvezetéshez szükséges gyakorlati információk és tudás átadását.

A pedagógiai program szerves része az intézményben a pszicho-szociális rehabilitáció. A hegy- és sziklamászó foglalkozásoknak nagy hagyományai vannak. A Hegyisport Clubot a korábbi gyermekotthon tanárai alapították, az otthonban külön mászófal is található.  2014 óta a bentlakó fiatalok a MOL Gyermekgyógyító Program segítségével vettek rész sziklamászásra és szocioterápiás foglalkozásokra épülő programokon. 

A 2018-19-es tanévben a legveszélyeztetettebb, 11-17 év közötti fiatalok kapcsolódnak be az élményterápiába. Az őszi csobánkai évindító élménytábort követően 2-3 hetente hétköznap délutánonként kerül sor a szocioterápiás foglalkozásokra, ahol a cél továbbra is a határok feszegetése és az, hogy a fiatalokat a kezdeményezésre és az együttműködésre inspirálják. 

A csoportterápián érdekesek voltak a bekötött szemmel végzett gyakorlatok, ahol a bizalom erősítésén dolgoztunk. Érdekes volt látni, hogy milyen lelkesen próbáltak segíteni azok a gyerekek, akik éppen megfigyelő státuszban voltak és éppen nem kellett volna megszólalniuk. Az esztergomi Aquasziget szintén nagy élmény volt számukra, lelkesen teljesítették a kapott feladatokat. A falmászó teremben pedig egyre biztonságosabban mozognak és segítik egymást.” - mondta Tiboldi András, a csoport egyik vezetője.

A pedagógusok egyértelműen látják a terápiás programok hatékonyságát: a gyermekek tanulmányi eredményei javulnak, a továbbtanulási arány növekszik, a munkához, droghoz való viszonyuk jelentősen változik.