Hírek / A hónap embere

Hogyan kezdtél el érdeklődni a programozás iránt?

Kiskorom óta kötődöm a számítógépekhez, kétévesen már alapszinten használtam az Office programcsomag elemeit. Előbb tudtam gépelni, mint kézzel írni, és az írás-olvasást is a számítógép segítségével sajátítottam el. Ötödik osztályos koromban ismerkedtem meg egy általános iskolás szakkör keretein belül a Logo programozási nyelv alapjaival, majd később elsajátítottam a Java, a C# nyelveket és autodidakta módon képeztem magam tovább. Ami számomra vonzó a programozásban, hogy a természettudományos alapokon túl a kreatív alkotás lehetőségét is magában rejti.

A Matinno innovatív matematika gyakorló alkalmazásod az általános iskola 1-8. osztályos diákjai számára készült. Honnan jött a fejlesztés ötlete?

Az informatika után a matematika a kedvenc tantárgyam, és az iskolában magam is tapasztaltam, hogy sok diáktársamnak milyen nehezen megy. Szerettem volna a közösségnek hasznos programot alkotni, ami segíti a matematikai ismeretek elsajátítását. Öt évvel ezelőtt elkészítettem a Learn 2017 matematika gyakorló programot Windows platformra, amivel kapcsolatban több pozitív visszajelzés is érkezett. Ezen felbuzdulva szerettem volna továbbfejleszteni a programot és mivel a diákok alapvetően okoseszközöket használnak, ezért androidos okostelefonokon futó, Java nyelven programozott applikáció fejlesztése mellett döntöttem. A fejlesztést 2019-ben kezdtem el és egy teljes évig tartott. Nemcsak a programozást kellett elvégeznem, hanem a feladatokat is magam készítettem el a tankönyvek, tanmenetek felhasználásával, hiszen fontos célom volt az iskolai követelményekhez való minél pontosabb illeszkedés.

A felhasználók évfolyamonként 10-20 témakör, valamint többféle típusú feladat közül választhatnak: geometriai-, számolós- és feleletválasztós kihívások is várják őket. A megoldásukhoz nem szükséges papírt, ceruzát használniuk, minden kivitelezhető az applikáción belül. Az alkalmazás részeként Till Krisztián segítségével a Matinno Online is létrejött, amely adatbázisba a felhasználók is feltölthetnek feladatokat, így bővítve azok tárházát. Ezeket természetesen a közzététel előtt ellenőrzöm, szükség esetén javítom. Figyelmet fordítottam a barátságos, a legkisebbeket is megszólító vizuális megjelenésre is, hiszen már hatévesek is használják az alkalmazást.

matinno-kep.jpg

A Matinno egy magyar nyelvű, innovatív matematika gyakorló alkalmazás általános iskolás diákok részére, amely Horváth Milán és Till Krisztián együttműködésében készült. A tartalmak a teljes nyolc évfolyam matematika tananyagát lefedik és minden feladatsor a tankönyvek, tanmenetek alapján készült. A Matinno alkalmazás bekerült az Oktatási Hivatal tantermen kívüli digitális oktatást segítő hasznos anyagai közé. 2020 óta ingyenes elérhető applikációként, valamint működik webböngészőben használható változata, a matinno.hu is.


A járványhelyzet idején a digitális oktatásra való átállás mennyiben növelte a Matinno használóinak számát?

Az átállás nagyban növelte az applikáció letöltőinek számát, és én magam is igyekeztem népszerűsíteni a fejlesztést, amit ingyenesen letölthetővé tettem. Habár mostanra visszatértünk a jelenléti oktatáshoz, az applikációt ugyanúgy használják a fiatalok, hiszen eredetileg nem a távoktatáshoz készült, csak szerencsésen egybeesett a fejlesztés elkészülése a digitális oktatásra való átállás időszakával. A sikeren felbuzdulva fejlesztettem a matinno.hu weboldalt, ami ugyanarra a feladattárra épül, mint az applikáció. Így rövidebb ideig tartott a fejlesztése, 2020. júniusára el is készült. A weboldal okostáblákon is használható, tehát egy osztálytermi oktatásba is bevonható, okostelefonokon pedig továbbra is az alkalmazás fut.

Legfrissebb munkád a Pécs City Tour alkalmazás családok, baráti társaságok vagy párok számára. Miben újszerű ez a kezdeményezés?

Ebben a 2021-ben elkészített fejlesztésemben a digitális és a valós teret hoztam össze egy kalandtúra formájában. Tulajdonképpen egy kültéri szabadulószobában érezheti magát a felhasználó, ahol mintegy két óra alatt a pécsi belvárost fedezheti fel rejtvények és egyéb feladatok megoldása során.

Milyen újabb fejlesztési terveid vannak?

Jelenleg a gimnázium 11. osztályába járok, a sok tanulnivaló és a versenyekre való folyamatos felkészülés rengeteg időmet leköti. Emiatt egyelőre nem dolgozom újabb applikáción, de vannak ötleteim és legközelebb nem oktatóprogramot, hanem inkább valamilyen játékot szeretnék megalkotni.

Mivel töltöd a szabadidődet?

Szeretek videójátékokat játszani, bár ez a tevékenység is a digitális világhoz kötődik. Amikor offline vagyok, találkozom a barátaimmal, szívesen utazom és egy-egy új város felfedezése is kedvelt időtöltésem.

Szerinted hogyan hat rád és a kortársaidra az okos eszközök állandó jelenléte a mindennapokban?

Tudom, hogy sokan negatívan értékelik ezt a jelenséget, de én más szempontból közelítek a kérdéshez. Én a digitális világban tanultam meg írni-olvasni, és úgy gondolom, hogy nagyon sokféle hasznos alkotótevékenységet végezhetünk okos eszközök segítségével, például a képszerkesztésben, videókészítésben is nagy hasznukat vehetjük. Az internet az emberiség legnagyobb adatbázisa, amely óriási adatmennyisége révén rengeteg információhoz való hozzáférést jelent minden felhasználó számára. Ma már bárki otthonról is tanulhat szinte bármit. Én a kisgyereknek sem tiltanám meg az okos eszközök használatát. Ami fontos, hogy ők és mi is tanuljunk meg valóban okosan élni a digitális lehetőségekkel, figyelemmel az információszerzés és a hasznos alkotótevékenység egyensúlyára.